Op 19 februari werd voor de achtste keer de Nationale Onderwijsfilm verkozen. De jury koos unaniem voor de documentaire ‘Little Stars of Bethlehem’ van regisseur Shariff Nasr als Nationale Onderwijsfilm 2019. Andere genomineerde films, waaronder ook (afleveringen uit) televisieprogramma’s worden gerekend, waren ‘Jij bent mijn vriend’ van Petra en Peter Lataster, ‘Jan Terlouw praat over duurzaamheid’ van NTR De Klas en ‘Ode aan de onderwijzer’ van NTR/VPRO Andere Tijden.
In het Palestijnse deel van Bethlehem werkt de Nederlandse Fabienne van Eck als artistiek directeur en cello-docent van het muziekproject ‘Sounds of Palestine’. ‘Little Stars of Bethlehem’ volgt de acht cellisten die door de Cello Biënnale worden uitgenodigd om te komen spelen in Amsterdam. De kinderen zijn geboren en getogen in een Palestijns vluchtelingenkamp, waar tenten inmiddels hebben plaatsgemaakt voor behuizingen van steen. Het is een wijk waar ouders doorgaans andere dingen aan hun hoofd hebben dan muziekles voor hun kinderen. Een verre reis zoals hun kinderen voor de boeg hebben, hebben ze zelf nog nooit gemaakt.
Regisseur Shariff Nasr portretteert de acht kinderen en hun begeleidster eerst in hun eigen omgeving. Van cello-les en voetballen op straat, tot “Ik hoop niet dat ze ons in Nederland zielig vinden” en de wijze raad van oma. Daarna reist hij met hen mee naar Amsterdam. Daar wacht hen niet alleen een optreden op de Cello Biënnale, maar ook een kennismaking met het vrije, welvarende Nederland. Met hagelslag bij het ontbijt, speelgoed in overvloed en de vrijheid om te gaan waar je maar wilt.
De jury van de Nationale Onderwijsfilm 2019 noemt ‘Little Stars of Bethlehem’ een film over kracht. “De kracht van muziek, die de spelertjes even uittilt boven de soms harde en grauwe werkelijkheid. Maar ook de kracht van de enkeling, celliste Fabienne van Eck, die besloot een verschil te willen maken met en voor kinderen in schijnbaar beperkte of zelfs uitzichtloze omstandigheden.”
“De kracht van de documentaire is vooral in de inhoud,” vervolgt de jury in haar rapport. “Niet in kunstzinnigheid van het medium film, niet in een complexe compositie of tijdlijn, maar juist in eenvoud is de film krachtig. Het laat de focus op de inhoud. Juist door de keuze voor het portretteren van deze acht kinderen komt het verhaal dichtbij de kijker. En dat levert innemende taferelen op. Beelden van kinderen die even worden uitgetild boven de beperkende werkelijkheid, die even loskomen van hun beladen leefomgeving en weer gewoon kind mogen zijn.”
Een film die, tot slot, volgens de jury een appèl op de kijker doet: “Als een enkeling verschil kan maken; en jij?”
En blijf op de hoogte van Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws.
Inschrijven