https://www.kro-ncrv.nl/deboeddhistischeblik/seizoenen/tussen-meten-en-weten/onderwijs
In het onderwijs wordt al jaren geworsteld met de vraag hoe te vernieuwen en de leerlingen individueler te benaderen. We lijken daarbij niet af te brengen van één van de struikelblokken die bij vernieuwing steeds weer in de weg lijken te staan: toetsen. Toetsen proberen de ontwikkeling van een kind in cijfers te vangen. Maar wat zeggen deze toetsresultaten werkelijk over de ontwikkeling van onze kinderen? Jan Bor’s zoon Olivier heeft een sterke negatieve reactie op toetsen. Vanuit zijn persoonlijke frustratie daarover zoekt Jan naar de oorsprong van het toetsen, de gevolgen en andere mogelijkheden. Hij spreekt Bas Hemker, hoofd research bij het CITO instituut die uitlegt wat de achterliggende gedachte is van het toetsen. Maar ook hoe het verkeerd kan worden gebruikt. Klinisch psycholoog Paul Verhaeghe werpt licht op de negatieve gevolgen van het toetsen. “Met zo'n systeem kun je wachten op kinderen met een burn out.” Op het Hondsrugcollege in Emmen en bij de Ruimte hebben ze het toetsen losgelaten en kijken de leerlingen zelf naar wat hoe en wanneer ze willen toetsen. Werkt het? De leerlingen zijn zelf in ieder geval erg blij en kunnen vanuit een intrinsieke motivatie leren, wat veel rust geeft.
https://www.vpro.nl/speel~WO_VPRO_11094498~iedereen-is-leraar~.html
Goed onderwijs is cruciaal voor alle kinderen. En voor goed onderwijs zijn goede leraren een absolute noodzaak. Op deze internationale 'Dag van de Leraar' brengen we een ode aan deze belangrijke publieke professional.
Leraren manoeuvreren in een complexe wereld. Zij onderwijzen de toekomst van ons land, maar doen dat onder lastige omstandigheden: hoge werkdruk, een aankomend tekort aan bevoegd personeel, een maatschappij die snel aan het veranderen is.
In de film Iedereen is leraar gaat lerarenopleider en oud-basisschoolleraar Maarten Stuifbergen op zoek naar de kracht van de leraar. Wat is dat en hoe kan die het beste worden ingezet ten behoeve van de kansen van kinderen? Welke impact heb je als leraar?
https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2018/februari/spiegeldromen.html
In de film Spiegeldromen gaan leerlingen van de praktijkschool de confrontatie aan met zichzelf, door in gesprek te gaan met hun eigen spiegelbeeld. De trekken in hun gezicht vertellen het verhaal. Een emotionele tombola van pubers, dieondanks hun - soms pijnlijke - achtergrond overeind proberen te blijven. Met behulp van docenten, die dezelfde confrontatie aangaan, zoekt regisseur Marjoleine Boonstra naar de balans tussen carrièrekansen en de emotionele bagage van de leerlingen. In alle openheid vertellen de zij over de kwetsbare kanten van hun bestaan en wordt hun anonimiteit ontmaskert. Gezichten kijken je aan, pubers die verder willen, bijna kinderen nog. Nu nog gedragen door het onderwijs, maar wat daarna? Ondanks alle tegenslagen getuigen de jongeren van ‘Spiegeldromen' van een ontroerende veerkracht.
https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/408086/2doc.html
'De witte vlucht' gaat over Basisschool Het Octaaf in Nijmegen. Deze school wil onderwijs bieden aan alle kinderen in de buurt, die wel 25 verschillende nationaliteiten telt.
Hoogopgeleide, witte ouders die in de Nijmeegse wijk wonen laten de school echter links liggen. Iedere ochtend fietst een stoet ouders een drukke weg over om hun kinderen naar een witte school buiten de wijk te brengen. Roger, de net aangestelde directeur van Het Octaaf, is vastbesloten om daar met zijn team verandering in te brengen, maar wat is daarvoor nodig? Met zijn collega gaat hij bij jonge ouders op bezoek en in gesprek over hun school.
https://www.human.nl/duivelse-dilemmas/2017/sex-ding.html
Vita is een mooie meid van zestien en voor niemand bang. Ze heeft een hartsvriendin Shaira en verkering met Django. Als Shaira in een ruzie een sexy foto van Vita op instagram zet, provoceert Vita dat ze niets te verbergen heeft! Maar de gevolgen zijn groter dan de zelfbewuste stoere Vita aankan. Van buiten houdt ze zich groot, maar van binnen slaan de fysieke vernederingen en de eenzaamheid toe. Zal het Vita lukken om overeind te blijven als ze door iedereen wordt buitengesloten en veracht?
Simone van Dusseldorp vond inspiratie voor deze film in het verhaal dat haar veertienjarige dochter vertelde over een klasgenoot. Ook zij werd verstoten nadat een pikante foto van haar via social media werd verspreid.
https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/408362/2doc.html
Eric van ’t Zelfde begon als docent toen hij 22 was. De leerlingen in zijn mentorklas in de Haagse Schilderswijk waren toen 13. Hij begeleidde hen totdat ze met een diploma het Johan de Witt College verlieten. In de documentaire Goed terecht gekomen in de Schilderswijkworden Erics oud-leerlingen opgezocht. We zien hoe zij nu als dertigers naar de wereld kijken en hoe het hen vergaat: welke dromen zijn uitgekomen en welke niet? Wat kunnen we van hun ervaringen leren voor het onderwijs van vandaag?
En blijf op de hoogte van Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws.
Inschrijven