Dieuwke Verkerk won de prijs in de categorie basisonderwijs (pabo’s en academische pabo’s). Zij heeft, als onderdeel van het project ‘Thuis in school’, onderzocht hoe pabo-studenten worden voorbereid op het samenwerken met ouders op school en waar zij op dit gebied behoefte aan hebben. Dat deed zij in focusgroepen met pabostudenten, pabodocenten en ouders. “Uit haar uitgebreide onderzoek blijkt dat studenten zichzelf als onbekwaam zien in de samenwerking met ouders. Zij krijgen onvoldoende theoretische kennis over deze samenwerking en hebben vaak weinig mogelijkheden om in de praktijk te oefenen. Het onderzoek resulteert in concrete adviezen om pabostudenten beter voor te bereiden op de samenwerking met ouders en dit onderwerp te integreren in het curriculum van de pabo. Met gebruikmaking van de tools uit het onderzoek ‘Thuis in school’ heeft Verkerk een mooie handleiding ontwikkeld voor het opbouwen van educatief partnerschap.”
De jury is onder de indruk van haar gedegen aanpak en haar heldere, bruikbare suggesties voor aanpassingen van het pabocurriculum. “Dieuwke Verkerk heeft een heldere verbinding gevonden tussen theorie en praktijk en daarmee een onderwerp als ‘ouders op school’ opnieuw op de kaart gezet,” aldus de jury.
Bernice d’Anjou is de winnaar in het voortgezet onderwijs. Haar inzending omvat een veelheid van indrukwekkende activiteiten. Tijdens haar stage als aankomend docent Onderzoeken en Ontwerpen draait ze vrijwel zelfstandig twee brugklassen havo/vwo, met veel waardering van haar mededocenten en leerlingen. Samen met een medestudent ontwikkelde ze een effectieve ‘gesprekstool’ om een succesvol feedbackgesprek tussen docent en leerling tot stand te brengen. Haar afstudeeronderzoek was gericht op het verlichten van de mentale last van docenten bij het controleren van werkhouding en resultaten van leerlingen tijdens digitale lessen. De resultaten heeft ze beschreven in een wetenschappelijk artikel dat ze heeft gepresenteerd op een internationale conferentie. Daarnaast werkt ze aan het ontwikkelen van bèta-technisch lesmateriaal voor de non-profitorganisatie Engineers Without Borders (EWB), die de motivatie voor technische vervolgopleidingen in Mozambique wil verhogen om het land vooruit te helpen.
De jury is zeer enthousiast over deze genomineerde: “Bernice d’Anjou is een veelzijdige studente die een brug weet te slaan tussen theorie en praktijk. Het siert haar in hoge mate dat ze naast haar studie ook elders haar betrokkenheid bij het onderwijs toont, onder meer door haar inzet voor een onderwijsproject in Mozambique.”
De OnderwijsTopTalentPrijs wordt jaarlijks uitgereikt aan twee talentvolle startende leerkrachten. Beide winnaars worden beloond met een bronzen trofee en een geldbedrag. Dit jaar dongen dertig lerarenopleidingen mee naar de prijs. Allemaal hebben zij hun beste student van het afgelopen schooljaar genomineerd. De jury toonde zich onder de indruk van het hoge niveau van de kandidaten.
De jury bestaat dit jaar uit Eppo Bruins, lid Tweede Kamer, woordvoerder Onderwijs & Wetenschap; Monique Marreveld, hoofdredacteur Didactief; Groesjenjka van Beek, docent, winnaar OnderwijsTopTalentPrijs 2018; Nora Steenbergen-Penterman, onderwijskundige, projectleider SLO en Fieke van de Velde, germanist, toetsdeskundige Cito, vm docent.
De OnderwijsTopTalentPrijs is een initiatief van het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP) i.s.m. Cito, SLO, vakblad Didactief en de Stichting Nationale Onderwijsweek.
En blijf op de hoogte van Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws.
Inschrijven