Water zuiveren, vuur maken, knopen leggen, onderzoek doen: met hun ‘buitenlokaal’ heeft de Brederoschool in Groningen de Onderwijsprijs voor de provincie Groningen in de wacht gesleept voor het primair onderwijs. Christelijke Scholengemeenschap Augustinus, ook in Groningen, gooide in het voortgezet onderwijs hoge ogen met een project waarin leerlingen reflecteren op de situatie van dak- en thuislozen. De prijswinnaars zijn hiermee kanshebber in de strijd om de titel van Nationale Onderwijsprijs.
In het kader van talentontwikkeling en kansengelijkheid wil de Brederoschool een breed onderwijsaanbod bieden. Onder het motto ‘slecht weer bestaat niet, maar slechte kleding wel’, worden er buitenlessen gegeven. In de lessen wordt veel zelf ontdekt en geëxperimenteerd. Zo wordt er water gezuiverd, vuur gemaakt, geknoopt, een droog dak boven je hoofd gebouwd, survivalbanen uitgeprobeerd, maar wordt er ook onderzocht wat voor planten, dieren en vogels groeien en leven in de schoolomgeving, het buitenlokaal. Er worden cameravallen gezet, eetplekjes voor dieren gecreëerd en gekeken of er planten zijn die je kan eten of gebruiken voor in het eten.
Directeur Marike Venema vertelt: ‘De activiteiten in het buitenlokaal vormen geen losstaand project, maar vast onderdeel van het curriculum. Leerlingen leren door zelf te onderzoeken en te ontdekken, en doen vaardigheden op met betrekking tot samenwerken, samenspelen en informatie zoeken. Leren wordt op deze manier leuk en functioneel.’
Wat weten leerlingen van de wereld van dak- en thuislozen? Welke vooroordelen hebben ze? Leerlingen van CSG Augustinus in Groningen startten dit project met een nulmeting. Docent Nederlands Dirk Spijk nam het initiatief voor het project: ‘Bij dakloosheid heersen vooroordelen. Dan denk je al snel aan mensen op een bankje in een park met een fles alcohol in de buurt. Maar de praktijk is weerbarstiger. Iedereen kan dakloos worden. Dat hebben we met dit project willen laten zien.’
Na de nulmeting lazen de leerlingen klassikaal een roman bij het thema, ze volgden workshops poëzie, interviewen en columns schrijven van een straatkrantredacteur en schreven zelf gedichten en interviews die in die straatkrant zijn gepubliceerd. Alle ervaringen zijn verwerkt in het eindproduct: een reflectieverslag.
Met de Nationale Onderwijsprijs vraagt stichting Nationale Onderwijsweek aandacht voor het onderwijs. Bijzondere projecten worden in de schijnwerpers gezet. Zo laat de organisatie zien hoe veelzijdig het Nederlandse onderwijs is en met hoeveel inzet en enthousiasme er wordt gewerkt. De feestelijke ontknoping, waarbij alle provinciale winnaars uit primair en voortgezet onderwijs aanwezig zijn, vindt plaats tijdens de landelijke finale in maart 2022. Een en ander uiteraard afhankelijk van de dan geldende coronamaatregelen.
En blijf op de hoogte van Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws.
Inschrijven