Spannend: de eerste schooldag na de zomervakantie. Wat heeft iedereen meegemaakt in de vakantie? Hoe is de nieuwe leerkracht? Wat gaan we vandaag allemaal doen? Maar als je bij Meneer Jeroen op Het Telraam in Oeffelt zit, dan denk je vooral: 'Wat heeft hij nu weer voor iets leuks bedacht?' Dit keer is het een leeg lokaal: 'Vandaag mogen jullie de klas inrichten!'
De kasten stonden maandag in een hoekje weggestopt; tafels en stoelen waren niet. Snel beginnen met een check-in om erachter te komen wat de kinderen denken:
Oke?
Waar zijn de tafels en stoelen?
Hoe gaan we nu leren?
Lekker fris!
Leeg?!
Reden genoeg om enthousiast aan de slag te gaan. De kinderen stappen er na de vakantie in ieder geval lekker 'leeg' in.
Voor de kleine pauze denken de kinderen na over wat er zo fijn is aan school en op welke manier - in welke omgeving - ze prettig kunnen leren. Wat is daarvoor nodig? Tal van antwoorden komen op 'geeltjes' te staan. Door daarna te stickeren zien we dat ze het er unaniem over eens zijn dat een tablet, telefoon of laptop echt aanwezig moet zijn in de klas. Iedereen één voor zichzelf! Niet zo raar, want daar groeien ze op dit moment mee op.
Muziek is ook belangrijk. Kinderen leren tegenwoordig met muziek. De één wil rustgevende muziek, de ander wil gewoon de radio aan. En er moet meer kleur komen in het lokaal. Een eerste begin is gemaakt.
Na wat inspirerende beelden en een filmpje gebeurt waar we op gehoopt hebben. De kinderen gaan op een andere manier naar het onderwijs kijken. Er gaat een lampje bij ze branden: het kan ook anders. 'Ik kan nu dus drie "thuis-en" krijgen: bij papa en mama, dansles en school!' Er komen reacties op de beelden die ze zien: 'Wow, krijgen wij dat ook? Ik dacht dat het foto’s van een huis waren!'
De kinderen beginnen op een ander level te denken en weten: 'WIJ hebben het echt voor het zeggen vandaag en WIJ mogen mee beslissen!'
Uiteraard willen ze ook hun persoonlijke verhaal kwijt over de vakantie of over een vervelende gebeurtenis zoals een overleden huisdier. Daar hebben we tijd voor vrijgemaakt. Als je intentie van de dag een thuisgevoel creëren is, mag je dit zeer zeker niet overslaan.
Na de kleine pauze gaan we aan de slag met drie nieuwe opdrachten. We geven de leerlingen een aantal best pittige stellingen waar ze samen over moeten nadenken of met een ren-je-rot-spel buiten. Tot slot vragen we: 'Welke associatie heb je bij de foto?'.
Na een hele ochtend nagedacht te hebben over onderwijs, hoe je wil leren en wat je in je klas zou willen/moeten hebben, moeten ze na de lunch in groepjes hun klas gaan ontwerpen. Er worden moodboards gemaakt en er wordt druk getekend. Maar wat ze het liefste doen, is schuiven met kasten en fantastische ideeën bedenken. Ze hebben haarfijn in de gaten dat er niet zomaar een zak geld voor ze klaar staat om al hun dromen te verwezenlijken. Dus beginnen ze creatieve oplossingen te bedenken.
'Als we nu die kasten tegen elkaar aan zetten en er lampen boven hangen, hebben we ook een bartafel die we graag willen hebben.' 'Maar waar laat je je benen dan?', is een vraag van mij. Ja, dat is een goede. Er moet dus een tafelblad opkomen, luidt de uiteindelijke oplossing. Dan krijg je een 'tafelkast'. Leuk bedacht. Heel praktisch blijkt de bartafel uiteindelijk niet te zijn, dus daar moet nog verder over nagedacht worden.
Tot slot zetten we de tafels en stoelen in de klas en maken ze een lange 'bartafel' van het huidige meubilair. Zodat ze toch resultaat zien van een dag werken.
Niet alleen de kinderen gaan stuiterend naar huis, wij als begeleiders ook. Het was een mooie dag die niet alleen een nieuwe, andere inrichting heeft opgeleverd, maar waarin zoveel meer gebeurd is. Het ging ook over eigenaarschap, over een rustige overgang van vakantie naar school, over ontmoetingen met elkaar, verkenningen van een nieuw lokaal, het leren kennen van je leerkracht, samen zijn, overleggen, je thuis voelen. En toch zeker ook over taal en rekenen.
Na één middag kan de inrichting nog niet klaar zijn, wat logisch is. De volgende dag heb ik de klas een kader aangereikt, waarmee ze verder kunnen werken, overleggen en bouwen. Tot het einde van de week hadden ze daar de tijd voor. Daarna geven ze een presentatie aan de directeur.
Misschien is er ergens op school een budget waar ze wat van mogen hebben. En als dat niet zo is? Dan gaan ze samen geld inzamelen. Zo enthousiast en creatief zijn ze al. De ochtend daarop verschijnen ze al met de eerste euro's, het gevolg van een eerste inzameling.
Chantal van Ophuizen is na jaren werkzaam geweest te zijn als leerkracht, nu zelfstandige met haar bedrijf ‘Thuisklas’.
En blijf op de hoogte van Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws.
Inschrijven