Bron van oprechte steun

23 mei 2017 • Annonay Andersson • Nationale Onderwijsweek

Kinderen van ouders die weinig opleiding hebben genoten, ervaren verschil tussen de omgangsregels thuis en die op school. Ze hebben vaak een kleiner steunnetwerk. Hoe kun je ze helpen? 

In het tijdschrift ‘Poverty and Learning’ schreef onderwijskundige en wetenschapper Ruby Payne ze over negen manieren om deze leerlingen optimaal te steunen in hun schoolloopbaan. Een samenvatting van de vijf belangrijkste tips.

1. Relaties uit respect
Zonder relatie geen prestatie: de relatie tussen leraar en leerling wordt gekenmerkt door steun. Leerlingen ervaren respect van een leraar als deze een leerling bij zijn/haar naam noemt, zijn/haar vragen beantwoordt, respectvol praat, zijn/haar aanwezigheid erkent en helpt als er hulp nodig is. In het non-verbale gedrag herkenden de leerlingen de authenticiteit van de woorden.

2. Leer in een sociale context
Het is belangrijk dat leraren alle leerlingen het gevoel geven deel uit te maken van een steunende cultuur. Zit een leerling altijd alleen in de pauzes, grijp dan in. Koppel een nieuwe leerling altijd aan een ‘buddy’ en zorg voor opdrachten die samenwerking vereisen.

3. Leer leerlingen formeel spreken
Volgens de Duitse taalwetenschapper Martin Joos heeft elke taal meerdere niveaus van formaliteit. Kinderen uit armere gezinnen spreken vaak op een informeel niveau, terwijl er op school en met name in examens op een formeel niveau wordt gesproken. Risicoleerlingen leren communiceren op een formeler niveau werkt deze achterstand weg.

4. Inventariseer de (steun)bronnen van elke leerling
Bronnen van steun lopen uiteen van financieel, emotioneel en mentaal tot fysiek en spiritueel. Kinderen met een lagere sociaal-economische achtergrond hebben vaak een klein steunnetwerk van familie, vrienden en buren. Voor het stellen van realistische eisen is het belangrijk hiermee rekening te houden.

5. Leer de impliciete (verborgen) regels van school aan
In verschillende omgevingen gelden verschillende regels. Sommige leerlingen pakken dat snel op, voor anderen is het moeilijker omschakelen. Door openlijk de (impliciete) omgangsregels van de school te bespreken, kunnen leerlingen er rekening mee houden. Bewustwording kan de overgang versoepelen.

Tot slot: het volledige artikel is te vinden op http://www.ascd.org/

 

Blijf op de hoogte

Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws als je niets wilt missen, meld je je hier eenvoudig aan voor de nieuwsbrief.