Vragen spelen een cruciale rol bij begrijpend lezen. Prikkel de nieuwsgierigheid al vóór het lezen van de tekst. Zorg dat je leerlingen zelf vragen stellen, waardoor ze een onderzoekende houding aannemen bij het lezen van een tekst.
Tijdens het interactieve webinar ‘Versterken begrijpend lezen: sleutels tot succes’ bieden we je een set van didactische sleutels aan waarmee je je lessen kunt versterken. Je oefent met werkvormen om de sleutels te gebruiken. De volgende dag kun je de nieuwe werkvormen meteen inzetten in de klas.
De didactische sleutels zijn gebaseerd op onderzoek; motivatie, interactie en functionaliteit vormen daarbij de rode draad (VLOR, 2019). Met deze sleutelset en ook de kwaliteitskaarten van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs (2024) til je het begrijpend leesonderwijs samen naar een hoger niveau.
Via deze link meld je je aan.
Samen er dwars doorheen. Dat is de kracht van Leiden
Dit is een samenwerking van ICLON Universiteit Leiden, Wetenschapsknooppunt Leiden, Universiteit Leiden en Leidse basisscholen.
En blijf op de hoogte van Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws.
Inschrijven