Lezingenreeks: prof.dr. Harold Bekkering
“Leren is het maken van fouten ten opzichte van het unieke mentale model waarmee ieder mens de wereld ziet.” In een notendop is dat hoe wij mensen leren. Volgens prof. dr. Harold Bekkering is het onderwijssysteem daar echter niet op ingericht. Of althans, nog niet voldoende. Wat is bijvoorbeeld het doel van toetsen? Gaat het om het cijfer, ben je in de ogen van het onderwijs zelf je cijfer? Of gaat het om het testen of een leerling de lesstof begrepen heeft? En zo niet, trek je dan de conclusie dat hij of zij nog wat meer oefentijd nodig heeft? Ziehier de discussie rondom summatief en formatief toetsen. Volgens Bekkering past formatief toetsen beter bij hoe wij leren. Maar wat interessant is: ouders zijn veelal voorstanders van summatief toetsen. Waarom dat zo is, is waarschijnlijk nader onderzoek en een volgende lezing waard.
Meer foto's van de Lezingenreeks: Prof. dr. Harold Bekkering zijn te vinden op de Facebookpagina
Bekijk ook het interview van Brandpunt+ met Harold Bekkering.
En blijf op de hoogte van Winnaars, evenementen, onderwijsnieuws.
Inschrijven